Tholstrup tager et skridt mod en mere cirkulær økonomi
Tholstrup har startet et samarbejde med Junkbusters (eksperter i affaldshåndtering) og Norrecco (eksperter i nyttiggørelse af affald), som et led i planen om øget fokus på bæredygtighed i restauranterne. Formålet er at finde nye og bedre løsninger på genanvendelse af affald og dermed sikre rejsen mod en mere bæredygtig restaurationsbranche.
”Vores brug og smid væk-kultur er ikke bæredygtig i det lange løb. Der er behov for nye løsninger, hvis vi skal sikre bæredygtighed i fremtiden. Det kræver en mere cirkulær tankegang - både for os som restauratører, men også resten af værdikæden, det vil sige vores leverandører og samarbejdspartnere. Det er derfor også vigtigt, at vi udvikler løsninger i et bredt samarbejde. På den måde sikrer vi, at de løsninger, vi kommer frem tid, kan implementeres effektivt hele vejen”, siger René Kristensen, som er CEO af Tholstrups otte restauranter.
Løsningen på fremtidens ressourceudfordringer
I en cirkulær økonomi anvendes affaldsprodukter til at skabe noget nyt. Cirkulær økonomi handler simpelthen om, at holde materialer og produkter i det økonomiske kredsløb med den højest mulige værdi længst muligt. For eksempel plastik eller glas, som kan omsmeltes og igen anvendes som lignende eller nye produkter.
”Der er stadig et stort uudnyttet potentiale i restaurationsbranchen og en opgave i at finde løsninger, som er effektive og nemme at arbejde med, og som i sidste ende også har en økonomisk fordel for alle. De løsninger vil vi gerne være med til at udvikle og udbrede til branchen, således at vi begynder at se vores affald som en ressource”, siger René Kristensen.
En del af projektet ”Verdensmål i værdikæden”
Projektgruppen er en del af ”Verdensmål i værdikæden” - et projekt under brancheinitiativet REGA, som er en sammenslutning af restauratører, der vil løfte kvaliteten af deres arbejde med samfundsansvar. Verdensmål i Værdikæden skal finde løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer. Sammen skal grupperne identificere, teste og markedsmodne nye løsninger, som kan udbredes på tværs af branchen.